Medeoprichter Booking.com en CEO Meetings.com debatteert mee tijdens MPI event over Commissies



Commissies
Het is één van de meest besproken onderwerpen van dit moment: het commissiesysteem binnen de evenementenbranche. Toen Marriott begin dit jaar aankondigde de commissie van 10% te verlagen naar 7% voor alle Amerikaanse en Canadese hotels, volgden andere hotelketens, waaronder Hilton en IHG al snel. Intermediairs verenigen zich om gezamenlijk een tegengeluid te kunnen laten horen. De discussie die vooral in Amerika wordt gevoerd, krijgt ongetwijfeld navolging binnen Europa.

Debat
Op maandag 25 juni organiseert MPI Nederland, vakvereniging  voor mensen die werkzaam zijn binnen de meeting- en eventindustrie, een Lagerhuisdebat onder leiding van Roderik van Grieken van het Nederlands Debat Instituut, waarbij uitvoerig stilgestaan wordt bij de houdbaarheid en transparantie van het commissiesysteem. Ook wordt de vraag gesteld wie het verdienmodel van de toekomst bepaalt: Hotels? De klant? De boekingstool of intermediair?

Bas Lemmens, medeoprichter Booking.com
Met ruim achttien jaar ervaring in de reis- en hotelbranche werd Bas Lemmens begin dit jaar benoemd tot CEO van Meetings.com. Hij was medeoprichter van Booking.com: het beroemde - in Amsterdam gevestigde - bedrijf achter de website waar wereldwijd meer dan een miljoen accommodaties geboekt kunnen worden. Daarnaast werkte Lemmens onder andere voor Ebookers.com, Isango.com, Easytobook.com, Redigo.ru, Hotelchamp.com en  Roomlr.com.

Vanuit zijn werk en ervaring deelt Lemmens graag zijn kennis over en onderzoek naar de online reisbranche. Als geen ander kan hij dan ook meepraten over het commissiesysteem in Nederland. Op 25 juni leidt hij de stelling in dat ‘over 5 jaar boekingstools bepalen wat het verdienmodel van de toekomst wordt’ en zal hij actief mee debatteren over dit en andere onderwerpen.

Het debat vindt op maandagmiddag 25 juni plaats in De Rode Hoed in Amsterdam. Aanmelden kan via https://www.mpiweb.nl/evenement/commissies-transparantie-binnen-branche