De zakenreiziger wil kunnen kiezen



Het nieuwste onderzoek van ACTE en American Express Global Business Travel laat het belang van flexibiliteit en kwaliteit van leven voor de zakenreiziger zien.

In een steeds verder versnipperende reismarkt en te midden van de toenemende hoeveelheid technologie, die meer keuze biedt dan ooit, moeten inkopers van zakenreizen balanceren tussen flexibiliteit en een verstandig reisbeleid. Volgens nieuw onderzoek van ACTE Global (Association of Corporate Travel Executives), ontwikkeld in samenwerking met American Express Global Business Travel (GBT), eisen zakenreizigers steeds meer zeggenschap over hun reiservaringen. Zakenreismanagers moeten zich aanpassen, terwijl ze hun reisprogramma’s blijven afstemmen op de organisatiedoelen en de beperkte middelen.
 
Het onderzoek ‘Balancing Business Travel Tools & Policy for the Traveller Experience' laat zien hoe zakenreismanagers omgaan met de groeiende behoefte van zakenreizigers aan kwaliteit van leven en autonomie onderweg. 37% van de ondervraagde reismanagers meldt een toename in het aantal vragen over het evenwicht tussen werk en privéleven, een lichte stijging ten opzichte van het onderzoek van oktober 2017 (31%). De door reizigers gewenste opties lijken reële mogelijkheden voor kostenbesparing te bieden: 32% van de managers zag het aantal aanvragen voor het gebruik van hotelketens groeien, terwijl 22% meer aanvragen kreeg voor het delen van een accommodatie met collega's. Bijna twee derde (61%) zegt dat meer reizigers om betere technologie vragen.
 
Greeley Koch, Executive Director van ACTE Global: "Zakenreizen kunnen vermoeiend en stressvol zijn, maar met een goede samenwerking kom je een heel eind in de richting van gezonde, ontspannen en productieve werknemers. Je wil je reizigers niet aan uitputtende reisschema’s en een te streng beleid onderwerpen. Een dialoog waarin zowel de vereisten van werknemers als werkgevers aan bod komen, kan alle partijen helpen om hun doelstellingen te bereiken. In dit geval kan een compromis goed uitpakken. "
 
Evan Konwiser, Vice President Digital Traveller bij American Express Global Business Travel, voegt hieraan toe: "De hele zakenreiservaring haalt mensen inherent uit hun comfortzone omdat ze de controle deels uit handen moeten geven, vooral ten opzichte van hoe ze reizen in hun vrije tijd. Dit onderzoek benadrukt het belang van frequente interactie en communicatie tussen reismanagers en reizigers, om de verwachtingen van het bedrijf en de beschikbare tools te bespreken, waarmee de kans op slechte ervaringen en out of policy boekingen wordt beperkt."
 
Keuzevrijheid versus controle over het reisprogramma
Niet alleen zakenreizigers vinden dat verouderd reisbeleid en beperkte opties hen belemmeren en een negatief effect hebben op het succes van zakenreizen. Ook zakenreismanagers voelen zich beperkt: 38% zegt dat programma’s te weinig content bieden, terwijl een vijfde van mening is dat toegang tot meerdere boekingskanalen kan helpen om deze te verbeteren. Echter, bijna de helft maakt zich zorgen dat meer opties hun controle over het programma zullen ondermijnen. Uiteindelijk moeten reismanagers een evenwicht vinden tussen het bieden van een retail-achtige ervaring aan reizigers, en het vasthouden aan een robuust programma dat off-channel boekingen tegengaat en nauwkeurig budgetteren laat lonen.
 
Veiligheid blijft een topprioriteit
De aanhoudende bezorgdheid van reizigers over veiligheid zorgt eveneens voor een behoefte aan dialoog en samenwerking. Het wereldwijde reislandschap blijft volatiel en onzeker te midden van verschuivende geopolitieke spanningen, verwoestende natuurrampen en een steeds complexer web van reisveiligheidsbeleid wereldwijd. Bijna de helft (46%) van de reismanagers zegt dat het aantal vragen over persoonlijke veiligheid is gestegen, ten opzichte van 51% in oktober 2017 en 65% in 2016. Hoewel de groei vertraagt, blijft het van groot belang.
 
Op zoek naar een betere balans
Hoewel de toename van innovatie en technologische verandering instabiliteit in de zakenreiswereld kan veroorzaken, stimuleert het ook de ontwikkeling van reisprogramma’s, zodat het reisbeleid blijft voldoen aan de behoeften en vereisten van moderne zakenreizigers. Slechts iets meer dan een derde (36%) van de reismanagers zegt van plan te zijn om hun technologie te upgraden. Dit is mogelijk een belangrijke gemiste kans: het is één van de effectiefste manieren om tegemoet te komen aan de behoefte van reizigers aan keuze, gemak en flexibiliteit.
 
Reismanagers kunnen ook hun voordeel doen met een signaal van hun collega's bij bedrijven met een jonger personeelsbestand (waar de gemiddelde reiziger jonger is dan 40 jaar) - deze 'jongere' organisaties gaan vaak voorop als het gaat om het updaten van hun programma’s om te voldoen aan de moderne verwachtingen. 83% van de jongere organisaties biedt bijvoorbeeld reisinformatie-apps, of is van plan die te bieden.
 
"Feit is dat reismanagers het zich niet kunnen veroorloven om hun programma's te laten stagneren", aldus Koch. "Gepersonaliseerd reisbeleid is een belangrijk hulpmiddel geworden voor werving en behoud van talent en sollicitanten nemen dit mee in hun beslissing. Tegemoet blijven komen aan de behoeften van de moderne zakenreiziger is een noodzaak voor bedrijven."
 
Konwiser: "De reiziger centraal stellen betekent niet dat reizigers kunnen doen wat ze willen of dat reisbeleid zo flexibel wordt dat het schadelijk wordt voor de bedrijfsresultaten. Het gaat om het maken van beleid en het inzetten van tools die de ervaring van de reiziger verbeteren. De naleving komt dan vanzelf, net als de besparingen."
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement