McDonald’s, C&A, KuiperCompagnons, ZAAM en Coca-Cola organiseren beste evenementen van Nederland



De Gouden Giraffe Event Awards, de prijzen voor de allerbeste eventmarketing en live communicatie van Nederland gingen dit jaar naar McDonald’s (Brand Events en Publieksprijs Creativiteit), C&A (Interne Events), KuiperCompagnons (Relatie Events), ZAAM (Congressen) en Coca-Cola (Publieksprijs Innovatief). De Gouden Giraffe is al jaren de prijs voor evenementen die door bedrijven, overheden, goede doelen en andere organisaties als marketing- of communicatiemiddel worden ingezet.

In DeFabrique in Utrecht zagen ruim 500 eventprofessionals, marketeers en communicatie-experts hoe de 15 finalisten overdag nog één keer probeerden de vakjury (met o.a. marketeers van Bol.com, Shell, ING, Leaseplan en Tommy Hilfiger) te overtuigen. In de avond werden tijdens een zeer bijzondere awardshow de winnaars bekend gemaakt:

Categorie Relatie Events (evenementen gericht op het versterken van de brand met externe relaties)
Winnaar: VergezichtNL, 100 jaar KuiperCompagnons
Opdrachtgever: KuiperCompagnons
Bureau: Team van Maanen

Toelichting event: Als oudste stedenbouwkundig bureau van het land wilde KuiperCompagnons haar gidsrol weer glans te geven. Door de crisis van 2008 werd echter amper meer gebouwd. Een jubileumevenement rondom het 100 jarig bestaan van het bedrijf moest KuiperCompagnons neerzetten als bureau dat niet als kampioen van het verleden wil worden gezien, maar als bureau waarmee je de komende 100 jaar in kunt. Daags na het evenement zat KuiperCompagnons al bij het ministerie om over de nationale omgevingsvisie te praten. Daarnaast zijn ze inmiddels o.a. betrokken bij de bouw van 800.000 woningen in de Randstad en de woningbouwplannen rondom de nieuwe Kuip.
Video: https://youtu.be/J5p0om0gwVc

Categorie Brand Events (evenementen om het merk te laten, te positioneren en/of te versterken)
Winnaar: McDonalds Good Times Island
Opdrachtgever: McDonalds Nederland
Bureau: BrandXtension

Toelichting event: Voor de grote groep Nederlanders die zomers thuis blijft bood McDonalds met Good Times Island 'spontane geluksmomenten' in een ultieme vakantie setting. Op het
tropisch eiland, gelegen in het Markermeer, vonden gedurende drie maanden in totaal 38 gepersonaliseerde evenementen plaats. Het resultaat: 96% van alle Nederlanders werd in de zomer bereikt met communicatie over Good Times Island, de actiewebsite werd ruim 333.000 keer bezocht en 34.899 mensen schreven zich in om een bezoek aan het eiland te winnen.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=lSe97xBZ9P0

Categorie Congressen (evenementen waarbij kennisoverdracht centraal staat):
Winnaar: Zaam 5 jaar The Battlez
Opdrachtgever: Stichting ZAAM
Bureau: SVP Sfeerbeheer / Event StoryBoard Canvas

Toelichting event: Stichting ZAAM is het bevoegd gezag van 23 scholen in Amsterdam, Zaandam en Monnickendam. Doelstelling met het oog op het 5-jarig bestaan van de stichting: ‘we willen de investering in tijd en geld voor een feest en congres liever investeren in de verbetering van de scholen. Onder meer door kennisuitwisseling, de opstart van een platform voor samenwerking en door verbetering van communicatie. Het resultaat: Het event leidde onder meer tot ideeën en plannen vanuit scholieren, medewerkers, die ook echt uitgevoerd zijn/worden. Daarnaast werd 5 oktober officieel omgedoopt tot De Dag van de Leraar. Er is communicatie en verbinding ontstaan tussen bestuur, leraren en leerlingen én het bestuur heeft zelfs besloten een innovatie platform te starten.
Video: https://youtu.be/kFmL5XNq8cU

Categorie Interne Events (evenementen ten behoeve van (gedragsverandering bij) werknemers):
Winnaar: The C&A Future Challenge
Opdrachtgever: C&A
Bureau: Marc van Laere Producties

Toelichting event: De doelstelling van C&A was het vieren van het verleden en het verrijken van de toekomst met een programma waarbij toekomst, team en trots centraal moesten staan. Met The C&A Future Challenge lukte het om de rollen om te draaien en te doen waar al zo veel over gesproken en geschreven is: de kracht en invloed op de toekomst van onderaf laten komen. Medewerkers konden tijdens dit event hun toekomstplannen op het beursplein presenteren, met als afsluiting een spectaculair eindfeest. Het resultaat: 60% van alle ideeën worden verder onderzocht en uitgewerkt. 20% daarvan is al op grote schaal geïmplementeerd!
Video: https://youtu.be/A3VVEbC0SNo

Publieksprijs:
Door bijna 3.000 mensen werd er gestemd voor de publieksprijs. In de categorie creatief ging de prijs naar: McDonalds Good Times Island die ook al in de categorie Brand Events een prijs pakte. De publieksprijs innovatief ging naar Coca-Cola OPEN. Deze laatste case verdeelde 60 evenementen over diverse steden, waar steeds weer een appartement/huis gehuurd werd en omgebouwd tot een heuse Coca-Cola wereld. Daar werden stakeholders, regionale influencers maar juist ook het 'tegengeluid' om tafel gezet met de mensen achter de nieuwe visie en missie van Coca-Cola. Coca-Cola OPEN werd georganiseerd door Dr2 Events & Campaigns.
Video: https://youtu.be/gOT7TLI0980

Revolutie
De Gouden Giraffe Event Awards stond dit jaar in het teken van #jointheLIVErevolution. ‘De Gouden Giraffe is een impact award, want als events binnen de marketing- en communicatiemix van bedrijven en organisatie iets te weeg brengen, dan is het wel impact. Mensen worden echt geraakt, klanten worden fans als een bedrijf met een evenement tot leven komt. Missies en visies van bedrijven kunnen met een evenement tot alle werknemers en relaties doordringen en ook als het gaat om kennisoverdracht of gedragsverandering of juist het verstevigen van relaties, dan zijn events onomstotelijk hét middel. #jointheLIVErevolution wil dat aan alle bedrijven en organisaties van Nederland duidelijk maken. Daarom zijn we ook zo blij met deze winnaars die allemaal echt iets veranderd hebben, iets teweeg gebracht. Dat is de kracht van live’, aldus Sjoerd Weikamp van EventBranche.nl, de organisator van de Gouden Giraffe.

Fotografie: Clickshots.nl (Ramon van Jaarsveld)