'Kennen, kunnen en gunnen'




Ooit leerde een netwerkgoeroe dat het niet interessant is hoeveel mensen je kent. Verbaasd keken we hem en dachten 'Welke kant wil hij met ons op?' Vervolgens stelde hij ons de vraag: 'Wat is volgens jullie wel belangrijk?'. Al snel kwamen we op het volgens ons juiste antwoord en zeiden: 'Het gaat om de kwaliteit van de relatie'. Ondanks dat hij ons aangaf dat we 'warm zaten' sprak hij de legendarische woorden: 'Het gaat er niet zo zeer om wie jij kent, maar wie jou kent. Na een korte stilte voegde hij er aan toe: 'Nog belangrijker is het of ze aan je denken en contact met je op nemen'. Dat maakte indruk.

Klinkt allemaal logisch en voor de hand liggend, maar is dat bij jouw relaties ook het geval? Kennen mensen jou? Vinden ze dat jij en je team competent zijn? En gunnen ze je vervolgens een opdracht? In veel teams voeren we dit gesprek als we bezig zijn met accountmanagement en intensief relatiebeheer. Waar zit de gunfactor? Wat zijn redenen om voor jouw organisatie en team te kiezen? Hoe goed ken je de beslissers en boekers van opdrachten? Wat vinden ze van jou en je team? Vinden ze je competent en worden ze blij van je diensten? Vragen die niet allemaal even snel zijn te beantwoorden, maar wel zeer de moeite waard zijn om uit te zoeken. Vooral wat de 'likes' en 'dislikes' zijn van je gasten, klanten en opdrachtgevers is van belang. Zoek het uit en doe er iets mee. Dat kan op verschillende manieren. Online natuurlijk door middel van een Net Promoter Score Meeting of door het goed monitoren van online reviews. Naast deze digitale technieken geloof ik net zo veel in een intensief persoonlijk contact. Spreek mensen aan, vraag je gasten om feedback en breng in kaart waar de gunfactor zit.

Na de zomervakantie kreeg ik een leuk mailtje van iemand die 10 jaar geleden in een training bij me zat en daar goede herinneringen aan had. Toen was ze werkzaam als medewerker bij de receptie van een hotel en nu inmiddels Operationeel Manager bij twee resorts in het buitenland. Een mooie offerte is het gevolg; nu de opdracht nog naar binnen halen! We hebben altijd contact gehouden en gelukkig is er sprake van de gunfactor. Goud waard!

Wouter Olland
Eigenaar Olland Marketing Solutions 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Wouter Olland

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement