Waarom reviews in de vergader- en evenementenbranche? Vier brancheprofessionals lichten toe.



Hotels weten het al jaren en diverse onderzoeken hebben het aangetoond: “Het verbeteren van je reviewscore op websites als TripAdvisor levert je echt meer omzet op”.

Ook in Nederland zien we in de vergader- en evenementenbranche steeds meer bedrijven actief worden met het “sociale bewijs”. Laat anderen maar vertellen hoe geweldig je bent wordt onderdeel van de marketingstrategie.

We vroegen vier diensten die actief zijn in deze branche waarom ze reviews zo belangrijk vinden voor de doorontwikkeling van hun onderneming:

 

Kisa van den Berg (eigenaar TravelMarketing)

“Als TravelMarketing zijnde spelen we graag op de man/vrouw. Het is persoonlijke business. Je kent elkaar, je weet wat je aan elkaar hebt. Dat moet uiteraard wel voortdurend worden bewezen. Of de keuze voor ons bureau tussen nu en een jaar wordt gemaakt door het lezen van zakelijke reviews, valt nog te bezien. Maar het is zeker de trend. Als persoon kijken we toch ook graag op TripAdvisor? Voor als we onderweg zijn en even ergens een hapje willen eten of de ervaringen over een bepaald hotel willen lezen. Dit nemen wij ook in ons zakelijk leven mee. En hoe meer reviews, hoe beter de beoordeling geloofwaardig is. In de praktijk kom je dan toch op plekken waar je anders niet terecht zou komen.”

TravelMarketing verzorgt reisbelevingen en verzorgt via haar netwerk jaarlijks meer dan 1.000 buitenlandse projecten op maat.

Bente Adriaens (eigenaar getthelaughflow)

“Zakelijke reviews zijn belangrijk omdat het de betrouwbaarheid van je organisatie vergroot. Mensen willen graag weten wat de ervaring was van anderen, voor ze jou inhuren. Het kan een doorslaggevende factor zijn om met je in zee te gaan. Dat kan perfect via reviews”.

Getthelaughflow organiseert workshops met een lach, van 20 minuten tot een dagdeel. 

Leontine Smith (eigenaar Smith Communicatie)

“Smith Communicatie houdt zich dagelijks bezig met het opbouwen en onderhouden van de reputatie van haar klanten. Een goede reputatie schept vertrouwen en geloofwaardigheid, en is van groot belang om nieuwe opdrachtgevers aan te trekken. Online reviews spelen daar een grote rol in. Ook voor Smith Communicatie zelf. Online reviews dragen bij aan het beeld dat men heeft van ons bedrijf en geven een prospect een goede (eerste) indruk. Daarnaast kunnen we onze dienstverlening verder optimaliseren door open te staan voor (kritische) feedback, helder te communiceren en oplossingen en verbeteringen aan te dragen.”

Smith Communicatie is een Haags organisatie- en communicatieadviesbureau gespecialiseerd in evenementorganisatie, PR, marketing & communicatie.

Joke Paans (eigenaar Historia Events)

“Online, op websites en in de social media wordt steeds meer gedeeld, ook ervaringen over locaties, evenementen, de organisatie etc.  Dit zal naar mijn idee ook blijven groeien, op een steeds breder vlak. Heel fijn als je een keuze wilt maken en eerst wilt weten wat anderen er van vonden. Dat is voor degene waarover de review gaat erg prettig als de review positief is, wat bij Historia Events zeker het geval is. Het gevaar schuilt er echter in dat je door reviews ook kapot gemaakt kunt worden als deze (erg) negatief zijn. Zolang het terecht is weet je wat je verbeterpunten zijn en kun je hieraan werken. Maar wat als de slechte kritieken onterecht zijn, zoals door iemand van de concurrentie of iemand die er een vergoeding uit wil slepen. Het is daarom erg belangrijk dat er op de review systemen een goede controle is. Dit kan door reviewers zich vooraf te laten registreren, wat voor de onterechte reviewers een drempel kan zijn. Gelukkig wordt dit op de verschillende review websites steeds meer gedaan. Wat helaas niet te sturen is zijn de reacties op social media. Dat kan bij negatieve reacties een zeer vervelende olievlek worden wat je moeilijk kunt sturen. Daar staat natuurlijk tegenover dat ook positieve reacties een goed bereik zullen krijgen. Door het groeiend aantal aanbieders in de zakelijke dienstverlening zie je soms door de bomen het bos niet meer. Dan is het heel fijn om te lezen wat de ervaringen zijn van anderen, zodat je gemakkelijker een keuze kunt maken.”

Historia Events is gespecialiseerd in historische locaties en hotels in Nederland en de rest van Europa, voor de organisatie van evenementen en het geven van gratis locatieadviezen.

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Marco Kole

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement