Your playing small does not serve the world. Who are you not to be great?



Een mooie uitspraak van Nelson Mandela, maar wat kunnen wij hier als ondernemers mee?

Het geweldige restaurant en cateringconcept The Colour Kitchen laat zien hoe je met deze inspirerende quote echt aan de slag kunt. Ik ben zo blij om te zien dat The Colour Kitchen na jarenlang zwoegen nu breed wordt omarmd door corporate Nederland en dat ze hun missie - ‘jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt een nieuwe kans te geven’ - steeds verder vormgeven. Ze maken daadwerkelijk impact en zijn voor mij één van dé voorbeelden van maatschappelijk ondernemen.

Ook wij willen impact maken met onze bedrijven. Duurzame (lees bestendige) winst maken was hiervoor een eerste voorwaarde. Nu we dit voor elkaar hebben gekregen en de organisatie verder hebben geprofessionaliseerd kunnen we de volgende stappen gaan zetten naar een nog duurzamere toekomst.

Het komende half jaar gaan we onze erfgoedlocaties verder transformeren tot duurzame locaties. Onze panden laten zien hoe we ons dorp, stad, land en samenleving hebben opgebouwd tot de wereld die we vandaag de dag kennen. Het weerspiegelt waar we trots op zijn en wat we de moeite waard vonden om te bewaren- en nog steeds willen behouden. Het is fijn om te bemerken dat wij als pandbewaarders er niet alleen voor staan en dat velen de hulp aanbieden om dit met elkaar te bewerkstelligen.

Toch zouden we komend jaar graag nog een stapje verder willen gaan. Net als The Colour Kitchen willen we echt een maatschappelijke impact maken door mensen die langs de zijlijn staan een nieuwe kans geven. Hoe we dit gaan doen en zijn we daar als organisatie klaar voor? Geen idee, maar het voelt heel goed om naast deze exploitaties ook op een andere manier een steentje bij te kunnen dragen. Het antwoord ligt volgens mij dichter bij dan je denkt en doet me denken aan een andere beroemde quote van Mandela: It always seems impossible until it’s done. 2018 wordt weer een mooi ondernemersjaar voor ons, ik voel het!

Tips
1. Vergeet de P van Profit niet als je met de drie P’s van MVO bezig bent.
2. Maak naast commerciële en financiële doelen ook duurzame doelen.
3. Zorg dat je hulp inroept van ervaringsdeskundigen als je de P van People wilt gaan ontwikkelen.

Pieter Aalbers
Co-owner The Attention Group: Mariënhof Amersfoort, Muntgebouw Utrecht, interim, advies en concepten.
www.theattentiongroup.nl
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement