Waar gaan we naartoe?



4G wordt steeds belangrijker voor bedrijven, ook in de hospitality branche. En nee, ik bedoel niet de 4G van onze mobiele telefonie.
Ik bezocht onlangs een keten van trainingscentra en vroeg aan de directeur hoeveel digiborden hij had hangen in zijn honderden zalen? Het waren er maar enkele. “We hebben ze wel aangeschaft, maar de meeste trainers willen en kunnen er niet mee werken.” Oké, dacht ik, dus technologie kan functioneel en betaalbaar zijn, maar moet ook nog begrepen, geaccepteerd en gebruikt worden.

Dan Brown
Het is een koude decemberavond. Ik ben “Oorsprong” van Dan Brown aan het lezen. Daarin speelt de persoonlijke virtuele assistent Winston een sleutelrol. Het lijkt science fiction maar ik kan na honderdtachtig pagina’s niet langer de drang weerstaan om Siri op mijn iPhone aan te zetten. Dat is bijzonder want eerder heb ik deze digitale hulp na wat onbedoelde gênante telefoonoproepen met lang-vergeten contacten als een domme gadget verbannen uit mijn lijst van kansrijke toekomstverwachtingen.

“Hé Siri!”
Maar dat was een paar jaar geleden. De Siri van toen was een peuter bij de Siri van nu. In de VS verkoopt Amazon trouwens al iets vergelijkbaars in een wifi luidsprekertje van dertig dollar.

Het is dom te denken dat oordelen over technologische vindingen houdbaarder zijn dan bijvoorbeeld een telefoonbatterij. Neem van mij aan, oordelen over wetenschap en technologie worden zo houdbaar als verse vis!
En dat is precies de reden dat naar mijn mening in het bedrijfsleven rigoureus afgerekend moet worden met de machtswoorden van oude managers met hun vastgeroeste oordelen en vooroordelen.

Van niveau Trump Tower tot niveau familiehotel moet er geluisterd worden naar meerdere generaties.
Want wat een paar jaar geleden nog kon worden afgeserveerd als “joh, dat werkt niet” of “dat kan niet”, dat wordt vandaag of morgen een succesfactor waar je hele business mee valt of staat. Of je wil of niet, snapt of niet, meekan of niet.

4G
In een symposium over Smart Cities vroeg professor Willem Vermeend aan de aanwezige ondernemers hoeveel twintig-minners ze meegenomen hadden. Er ging één hand omhoog. Hij gaf de groep grijze slapen een collectieve draai om de oren. Het werd even stil in de zaal.

De leidinggevende zestiger doet er wijs aan te luisteren naar drie jongere generaties, die van zeg 45, 30 en 15 jaar.
Gewetensvraag: wie van u heeft een 4G focusgroep ingesteld? Een groep mensen die een afspiegeling zijn van al je doelgroepen? Wie van ons heeft jongelui in het team van wie de visies op de business minstens even veel stem krijgen als die van onszelf?
Als manager hoef je niet alle ontwikkelingen zelf bij te houden. Maar je doet al veel goeds voor je zaak als je zorgt dat je met vier generaties samen weet waar je je energie in moet steken, vandaag en morgen. Tot je dat net zo goed aan Siri kunt vragen. “Hé Siri! Waar gaan we naartoe?”

Ton Soons, directeur Vergaderhamers, hét kwaliteitslabel in de congres- en vergaderbranche.
Reacties naar info@vergaderhamers.nl
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Ton Soons

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement