Conversie verhogen & 'Helpen kopen'



Yes, deze conferentielocatie begrijpt het! Wat heerlijk als je klantgerichte, vriendelijke medewerkers aan de telefoon krijgt, die ook nog eens assertief en professioneel zijn. Ik had zo’n ervaring met een locatie waar we een bijeenkomst gaan organiseren. Echte professionals die niet voor de ‘order take’ gaan maar voor de ‘order get’. Een locatie die direct jouw doel centraal stelt en eerst eens even wat vragen op je afvuurt over wat je wilt bereiken en wat je belangrijk vindt voor je bijeenkomst en conferentie. Of er een ‘communicatieve boodschap’ is geformuleerd en welk gevoel er overgebracht moet worden. ‘Wat mijn gasten en deelnemers verwachten’ en ‘wat het team van de locatie kan doen om de bijeenkomst succesvol te maken’. Maar ook ‘wat de reden is waarom we overwegen om deze locatie te kiezen’, ‘hoe het beslissingsproces verloopt’ en ‘welke criteria belangrijk en doorslaggevend zijn’.

Het gesprek duurde natuurlijk vijf tot tien minuten langer dan normaal, maar die tijd investeer ik graag en de medewerker die ik sprak zeker ook. Sterker nog, die liet me uitspreken, vroeg goed door en vatte goed samen. Zij paste alle ‘helpen kopen principes’ toe en behalve dat ze over deze professionele vaardigheden beschikte, was ze gewoon ook een leuk en enthousiast persoon. Ik werd nog enthousiaster over mijn eigen bijeenkomst. Deze professional zorgde ervoor dat ik een goed gevoel kreeg over mezelf en niet alleen over haar. Goud waard! ‘That’s Hospitality & Helpen kopen’. Ga vooral zo door, hier worden we blij van.

En hoewel ik heilig geloof in digital marketing en het opkomende online boeken, klanten en gasten willen vooral ook even het persoonlijk contact. Dat zal altijd zo blijven denk ik. Robots gaan veel vervangen maar of je dit soort kwaliteit kan nabootsen is de vraag. Wij hebben het afgelopen jaar weer een groot aantal teams mogen trainen en coachen op communicatief en commercieel gebied. Vaak waren dit teams die het al goed doen, maar die net even iets hoger willen scoren en de punten op de bekende ‘i’ willen zetten. En dat werkt meestal goed omdat conversies en klanttevredenheid stijgen, gesprekken professioneler lopen en het onderscheid ten opzichte van concurrenten nog duidelijker wordt. Mooi toch?

Wouter Olland 
Eigenaar van Olland Marketing Solutions. Met zijn bureau OMS geeft hij advies en trainingen op het gebied van (online) marketing | sales | revenue management | hospitality
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Wouter Olland

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement