Column Pieter Aalbers



"You have to learn the rules of the game. And then you have to play better than anyone else"

Albert Einstein

Als het goed is, verschijnt deze column op het moment dat elk bedrijf binnen de MICE-markt volop aan het draaien is en van de ene bijeenkomst in de andere rolt. 'Volle bak' noemen wij dat en iedereen weet ook dat juist nu het verschil gemaakt gaat worden in een goed óf een zeer succesvol jaar.
Juist in deze periode - hoe toevallig - worden ook letterlijk de vakprijzen verdeeld en dingen wij met onze bedrijven mee in een aantal in het oog springende awards. Ook dit vergt extra inspanning want je wilt natuurlijk goed voor de dag komen als het juryrapport wordt overhandigd, en er bovenal van leren.

Nu hebben wij het voorrecht gehad, in ons nog jonge bestaan, dat we begin dit jaar daadwerkelijk werden uitgeroepen tot beste Trouwlocatie van Nederland. Dat terwijl we nog in het begin van onze leercurve zaten... We waren nog helemaal niet zover vonden wij.
Toch vond de vakjury dat wij er bovenuit staken. Niet omdat er geen mooiere en beter geoutilleerde locaties waren om bijvoorbeeld je evenement en trouwpartij te organiseren. Nee, het was omdat ze voelden dat wij - vaak tegen financieel beter weten in - voor onze opdrachtgever en haar gasten gingen. Dwars door alle bedrijfslogica heen werd er letterlijk gezegd.

Ondanks onze rijke ervaring in de branche en de ontwikkeling van horecaconcepten, moesten we onze locaties de eerste jaren echt uitvinden. Wat kan er wel, wat moeten we niet meer willen, waar zit de rek, enzovoort. Maar nog belangrijker, wat wil de markt? Om hier achter te komen zijn we langs vele opdrachtgevers en vakvrienden gegaan: de nieuwe regels van het spel peilen en om hiervan te leren. Er werd nogmaals onderstreept dat betekenisvol ondernemen en 'die extra mile lopen' het verschil maakt.

We proberen een echte verandering teweeg te brengen en elke keer weer waarde toe te voegen. Natuurlijk deelt onze accountant niet altijd deze mening en vindt dat we meer naar onze marges moeten kijken. Maar geven en elkaar verbinden maakt zo gelukkig; een leuker spel kunnen wij ons niet voorstellen.

Pieter Aalbers
Co-owner The Attention Group: Mariënhof Amersfoort, Muntgebouw Utrecht, interim, advies en concepten.
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement