Help! Ik krijg alleen maar negatieve reviews.



Dagelijks spreek ik ondernemers over reviews en in breder verband over het managen van je online reputatie. Verrassend: ongeveer de helft van de gesprekken van de afgelopen jaren gaat over angst. De angst dat iemand iets negatiefs over je bedrijf, dienst of product publiceert op sociale media en op reviewsites.

De andere gesprekken gaan over het belang en aantoonbare commerciële successen. Als ik doorvraag zit er vaak ook bij deze ondernemers enige angst maar geloven ze heilig in waar ze voor staan en waar ze dagelijks hard voor werken.

Heeft u wel eens gehoord van WeChat, Baidu Tieba of Sina Weibo? Nee? Maar wel bekend met WhatsApp? Het zijn, zoals je wellicht zou verwachten, communicatiekanalen en deze bedrijven hebben gezamenlijk bijna 30% meer gebruikers dan WhatsApp. In augustus dit jaar gemeten op 1,5 miljard vooral Chinese gebruikers.

Een eerder meting in april dit jaar 1,2 miljard gebruikers!  Waarom ik dit vertel? Onlangs sprak ik met een restauranteigenaar over de onzin reviews waartegen hij zich moeilijk kon wapenen. Maar ook over de onverwachte kracht van reviews voor zijn zaak. Blijkbaar had een Chinese gast tijdens de vakantie een excellente ervaring in zijn zaak. Dat gebeurt gelukkig wel vaker maar hij vraag nooit actief om reviews. Deze ervaring werd gedeeld op WeChat en al snel kwamen er meer Chinese toeristen. Hij staat inmiddels al maanden op nummer 1 in deze enorme doelgroep en snapt dus uit eigen ervaring hoe belangrijk je online reputatie is.

In een gesprek met een hotelmanager hadden we het over de angst. In reviews leest hij dat de kamers aan een renovatie toe zijn en dat de vloerbedekking in de gangen vies is. Hij was hierdoor angstig geworden om mensen om nieuwe ervaringen te vragen. Kwamen er dan geen gasten meer vroeg ik hem? Of wilden zijn medewerkers niet meer voor hem werken? Nee hoor, daar was geen sprake van. Blijkbaar kiezen deze mensen nog steeds voor je locatie om af te spreken, te werken en te ontspannen.

Ik nam de proef op de som en sprak twee mensen in het hotel aan die in net pak een vrolijk gesprek aan het voeren waren. Na een korte introductie vroeg ik waarom ze juist hier hebben afgesproken. Ze kennen de mensen die er werken, er is altijd plek en de koffie & wifi zijn top. De score die ze geven: een 9! Dus als de omstandigheden bekend zijn en je fantastisch geholpen wordt kan je een prima review ontvangen.

Stap dus vandaag nog op de mensen af die je bedrijf, product of dienst waarderen en laat ze het vooral delen!

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Marco Kole

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement