Projectie



We leven in een beeldcultuur. Voor lange teksten hebben we geen geduld meer. Schrijvende media hebben het moeilijk. Pinterest, Instagram, Facebook en YouTube daarentegen ontploffen zowat. En iedereen is uitgever geworden. Je bent in een winkel of evenement en appt even een foto of filmpje naar je vrienden.

Nieuwe gidsen
Lezingen van mensen die ergens voor doorgeleerd hebben, overtuigen steeds minder. Priesters, politici en experts zitten al even laag in de 'piramide van overtuigingskracht' als verkopers en reclamejongens. Cabaretiers en populisten met hun cynische oneliners zijn de nieuwe gidsen. Het is treffend dat de Engelse ex-minister Michael Gove in het kader van de Brexit verzuchtte: "De mensen in dit land hebben het wel even gehad met experts." 

In die eerder genoemde piramide van overtuigingskracht staat de eigen ervaring en mening bovenaan. En daarbinnen is de live waarneming weer stukken betrouwbaarder dan 'zomaar vertrouwen op beelden', want met een gratis telefoon-app kun je tegenwoordig al mensen of voorwerpen uit een foto weggummen. 

Beeldmateriaal
Als er dus ergens vergaderd of gecongresseerd wordt, moet het gesproken woord onherroepelijk ondersteund worden met veel bewijskrachtig beeldmateriaal, over het publiek uitgestort met schermen en projectoren. En daar gaat het nou vaak nog ouderwets mis. 

Want de zichtbaarheid en leesbaarheid laat nogal eens te wensen over. Volgens een vuistregel moet de achterste toeschouwer niet verder weg zitten dan zes keer de schermhoogte. En dat scherm moet natuurlijk boven de hoofden van de voorste rijen beginnen. 

In het verleden zag je veel zalen van maar 2,8 meter hoog met een diepte van wel 12 meter. Daar kon je achterin vaak net zo goed je ogen sluiten. Tegenwoordig worden zalen een stuk hoger gemaakt en zie je bovendien steeds meer meetinglocaties waar in de grotere zalen halverwege extra schermen zijn opgehangen. Dat is een mooie oplossing om toch de hele zaal te benutten en ook rekening te houden met de achterste rijen. 

Ik ben namens alle boekers en bezoekers van congresaccommodaties dankbaar dat de branche deze kwaliteitseis van de Congres- en Vergaderclassificatie steeds vaker ter harte neemt. 


Ton Soons, directeur van Vergaderhamers, het kwaliteitslabel voor de congres- en vergadermarkt.
Reageren? Schrijf naar info@vergaderhamers.nl   

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Ton Soons

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement