MKB-toets voor kleinschalige vergaderlocaties



Ik ben onderweg naar een afspraak als ik op de radio de voorzitter van MKB-Nederland hoor zeggen dat hij blij is met de MKB-toets voor nieuwe wetten. We hebben in zijn ogen immers te veel regels die wel passen bij grote bedrijven maar voor de 97% bedrijven met minder dan 25 personeelsleden echt onredelijk zijn. 

Waarom onredelijk?
Omdat de kleine ondernemers er geen specialisten of geld voor hebben om de regelgeving te bestuderen, implementeren of na te leven. Of omdat simpelweg die bureaucratische wetgeving bij kleine bedrijven zinloos is en maatschappelijk meer kost dan oplevert. En hij noemt als voorbeelden de werkkosten-regeling, openbare aanbestedingen, het ontslagrecht en talloze arbo- en administratieve verplichtingen. Veel wetten zijn belastende gedrochten voor ondernemers met maar een paar man personeel. Je zou kunnen zeggen: het is knap wanneer je als kleine ondernemer ondanks de bureaucratie nog de kost kunt verdienen en ook nog kunt concurreren met de grote jongens. Of met collega's die de regels aan hun laars lappen.

Schaamrood
Het betoog van de man raakt me in het hart. Niet alleen omdat ik zelf tot die 97% behoor, maar ook omdat de eisen van de Congres- en Vergaderclassificatie sinds de start in 1995 ook te veel geschreven zijn voor grote congres- en vergaderlocaties. 

Toen ik dus thuiskwam ben ik onze classificatie-checklist eens gaan lezen door de bril van exploitanten van een villa, koetshuis, woonboot, paviljoen of andere kleinschalige exclusieve locatie. En ik kreeg het schaamrood op mijn wangen. 
We eisen een interne bewegwijzering, evenementenaanduiding bij de entree, invalidentoilet met alarm, een aparte restaurantruimte, naambadges voor personeel, en nog van alles meer.
Keihard wordt me duidelijk waarom kleine locaties geen interesse in de classificatie tonen. Ze kunnen en willen niet voldoen aan dergelijke eisen. Hun klanten verwachten dat ook niet. En wat mij betreft is dat heel terecht.

We zijn onze eisenlijst nu voor kleine exclusieve locaties zo aan het herschrijven dat ook zij vijf vergaderhamers kunnen verdienen als bewijs van hun kwaliteit en service. Uiteraard passend bij wat hun boekers en gasten van hen verwachten. Want daar doen we het ten slotte voor. Met dank aan de MKB-toets.


Ton Soons, directeur van Vergaderhamers, het kwaliteitslabel voor de congres- en vergadermarkt.
Reageren? Schrijf naar info@vergaderhamers.nl   

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Ton Soons

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement