Renovatie en bijzondere uitbreiding The Lancaster Hotel Amsterdam




 

Lokaal beïnvloed karakter

Wanneer je in een stad met een echte ziel verblijft, wil je het liefst iets van de lokale cultuur proeven. Dat principe ligt ten grondslag aan de recente renovatie en uitbreiding van The Lancaster Hotel in Amsterdam. Het biedt op en top karakter, doordrenkt met lokale invloeden. Tegelijkertijd blijft het een rijke geschiedenis ademen.

Tekst Aart van der Haagen

Binnen het familiebedrijf Eden Hotels krijgen alle locaties een verregaande vrijheid om hun eigen ambiance te creëren en vooral hun historie en karakteristieke elementen te cultiveren. Sterker nog, daar worden ze op uitgezocht, zo blijkt als de toevoeging van The Lancaster Hotel in 1998 ter sprake komt. “De toenmalige algemeen directeur van Eden Hotels reed er dagelijks langs en raakte zodanig gefascineerd door het gebouw, dat hij besloot het te kopen”, vertelt manager Hans Komen. “We kunnen in onze documenten de naam The Lancaster Hotel tot 1980 terugvinden. In het verleden vervulde het een rol als overnachtingsplek voor KLM-piloten en verder terug in de geschiedenis was het een Joods bejaardentehuis, oorspronkelijk echter gebouwd als woonhuis. Het dateert uit 1900 en geldt met onder meer zijn witte pleisterwerk als een typisch Plantagebuurt-gebouw, ontworpen door de Antwerpse architect Jean Servais. Daarmee past het prachtig in de buurt, in de lange en groene Plantage Middenlaan, met dierentuin Artis er pal tegenover.” Deze bijzondere stek behoort tot het gebied Centrum Oost, een wijk die steeds hipper wordt en net buiten de stadse hectiek valt. Waar in het hart van Amsterdam de infrastructuur flink op de schop gaat, blijft dit gedeelte buiten schot.



Naastgelegen pand kopen 
In de twintig jaar dat The Lancaster Hotel een onderdeel vormt van Eden Hotels onderging het diverse renovaties om bij de tijd te blijven, maar nog niet één keer zo’n omvangrijke als in de afgelopen periode. “De kans deed zich voor om het naastgelegen pand te kopen, waar eerder een drukkerij zat en daarvoor een café met kegelbaan”, licht Komen toe. “Het is opgetrokken in dezelfde Plantagebuurt-stijl en sluit daarmee voortreffelijk aan op de bestaande uitstraling.” We vinden er op de begane grond het nieuwe restaurant The Birdhouse en daarboven 31 superior rooms, oftewel kamers op viersterrenniveau met veel natuurlijke lichtinval, dankzij het hoge plafond en grote raampartijen. Een rode wand en een fluwelen bedboard dragen bij aan de warme sfeer en de gasten mogen rekenen op alle moderne gemakken, zoals airconditioning, een minibar, een Nespresso-apparaat, een strijkijzer, bedlampjes met een usb-aansluiting, een grote televisie, een luxe zithoek en een comfortabele inloopdouche, die tegenwoordig meer op prijs gesteld wordt dan een ligbad. De bedden meten 210 cm in lengte en 90 dan wel 180 cm in breedte. “Bij de keuze voor de voorzieningen hebben we de reacties in reviews als uitgangspunt genomen, waardoor we ons qua doelgroep nu op een hoger marktsegment kunnen richten”, geeft Komen aan. Naast diners en overnachtingen is er in The Lancaster Hotel ook ruimte voor evenementen tot 160 gasten.



Nu volwaarding restaurant
The Birdhouse mag gerust het nieuwe paradepaardje van The Lancaster Hotel heten. “In het verleden serveerden we alleen ontbijt, nu bieden we een volwaardig restaurant aan, opgedeeld in een lounge, een traditioneel zitgedeelte met tafels, een bar en een serre. Die laatste kijkt uit op de binnentuin en leent zich niet alleen perfect voor een ontbijt in een sfeervolle setting, maar ook voor een groepsdiner of een bedrijfsfeest. Tevens beschikken we over een buitenterras. Overigens richten we ons met dit restaurant ook nadrukkelijk op de buurt, die we graag verwelkomen voor een kop koffie, een lunch, een diner of een speciale activiteit, zoals een vrijdagmiddagborrel, een spelletjesavond of een bierproeverij. Dit brengt vanzelf een stukje Amsterdamse cultuur binnen en we merken dat dat aanslaat bij onze gasten van buiten de stad, die graag iets van het lokale leven willen proeven.” Met verschillende decoratieve elementen verwijst The Birdhouse naar de vogeltuinen van het tegenoverliggende Artis. De keuken staat garant voor een onverwacht fijne beleving. “We bieden nagenoeg alles in een bowl of op toast aan, waarmee de gasten ook visueel echt een cadeautje voor hun neus krijgen.”



Scheelt veel wachttijd
In het bestaande gedeelte van The Lancaster Hotel onderging de lobby een restyling, met een digitalisering van de receptie oftewel een drietal selfservice-check-ins. “Die vormen een pilot binnen Eden Hotels”, aldus Komen. “Ik moet zeggen: de ervaringen zijn heel positief; bijna alle gasten reageren er enthousiast op en mensen die er niet zo goed raad mee weten, krijgen direct hulp van onze hosts die ernaast staan. Het scheelt vooral erg veel wachttijd en geeft onze medewerkers de tijd om echt de rol van gastheer of -vrouw te vervullen. Verder beschikken we nu over een lobbyshop, die door een gespecialiseerde partij wordt ingevuld. Deze verkoopt bijvoorbeeld water, (speciaal)bier, yoghurt, chips en stroopwafels, allemaal van bijzondere en trendy merken. Het assortiment bevat zelfs een borrelbox met kaasjes, mosterd, augurken, etcetera. Neem hem samen met een fles wijn mee naar een park of naar je hotelkamer. Nee, dat vinden wij niet bezwaarlijk, integendeel. We beschouwen het als een extra service.” Voeg daarbij de initiatieven om leuke tips voor de omgeving op Facebook en Instagram te plaatsen plus het enthousiaste team om het concept voor honderd procent te laten slagen, dan zal duidelijk zijn dat The Lancaster Hotel meer dan ooit de Amsterdamse cultuur omarmt.

www.thelancasterhotelamsterdam.com
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Eden Hotels Nederland

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement