Successen vieren met Hygge





Een (bedrijfs)jaar vliegt om, zeker als iedereen de schouders eronder zet. Toch is het essentieel om af en toe de flow even te onderbreken en stil te staan bij ontwikkelingen, successen, het behalen van doelen en de collegiale sfeer. De winter leent zich daar uitstekend voor en Bilderberg biedt met #outofoffice een aantal verrassende settings voor een onvergetelijk evenement.

Tekst Aart van der Haagen

“Tijdens de crisis werd er bezuinigd op successen vieren, maar inmiddels mogen we weer”, stelt Petra van Dreumel, Marketing Manager bij hotelgroep Bilderberg. “Leidinggevenden realiseren zich dat het organiseren van een onvergetelijke beleving voor het team belangrijk is. Het bevordert niet alleen het wij-gevoel, maar motiveert medewerkers ook voor de toekomst. Psycholoog Fred Bryant beschreef in zijn boek ‘Savoring’: ‘Iedere keer als je het welverdiende succes van een prestatie viert, wordt endorfine in de hersenen aangemaakt. Zo train je het brein als het ware dat succes een beloning waard is, waardoor je er meer van wilt en hard blijft werken. Als je daarentegen niet de tijd neemt om bewust te genieten van prestaties of mijlpalen, geef je je hersenen het signaal dat wat je doet niet zo belangrijk is, waardoor motivatie en prestatie zullen afnemen.’ Maak tijdens bijeenkomsten herinneringen met elkaar, dat versterkt de collegiale band en zal ervoor zorgen dat mensen zich bereid tonen om net iets harder te lopen, voor elkaar en voor het bedrijf.”



INTERNAL BRANDING
Hoewel het begrip ‘beleving’ tegenwoordig aardig uitgemolken is, vormt dat wel degelijk de kern van het bovenstaande. Van Dreumel: “De term ‘bedrijfsuitje’ roept ietwat suffe associaties op. Bouw het om tot een echt evenement met een dieper doel dan alleen maar samen borrelen. Daarmee werk je aan je ‘internal branding’, met je eigen medewerkers als ambassadeurs van het bedrijf.” Hoe pak je dat dan aan? “Ongedwongen is het toverwoord voor het ultieme vieren anno 2018. Kies voor een creatieve invulling die je mensen niet zien aankomen, die hen totaal verrast. Het hoeft niet over the top, zoals voor de crisis, als je de intimiteit maar centraal stelt. Maak het persoonlijk en zorg ervoor dat je medewerkers een bijzondere herinnering meekrijgen, zonder overdreven glitter, maar wel een beleving die nog vaker ter sprake zal komen dan alleen de eerste maandagochtend bij het koffiezetapparaat. Sowieso haalt een andere, inspirerende omgeving het beste in mensen naar boven: ze laten makkelijker hun vaste patronen los en staan meer open voor nieuwe prikkels. Zo kom je als team tot nieuwe ideeën en visies, maak je keuzes en groei je met elkaar. Het begin of het eind van het jaar vormt het beste moment om samen terug en vooruit te kijken.”



RUN YOUR RESTAURANT
Met de campagne #outofoffice beoogt Bilderberg het juiste klimaat te scheppen voor zulke vruchtbare bijeenkomsten met een uitgewogen balans tussen formele en informele elementen. De Marketing Manager laat een aantal originele activiteiten de revue passeren, die bij één of meer hotels georganiseerd kunnen worden, speciaal in de periode december-januari. “Wat te denken van een winterbarbecue? Dat doe je in het bos, aan lange picknicktafels, met vlees aan het spit, aardappels begraven in de grond en vuurkorven om iedereen warm te houden. Koppel het eventueel aan slederijden met huskyhonden of, bij Kasteel Vaalsbroek, winterspelen. We hebben ook een walking breakfast: lopend door het bos, desgewenst begeleid door een gespreksleider, kom je op verschillende plaatsen standjes tegen met heerlijke ontbijtgerechten. Beweging, goede gesprekken en bezinning vormen de sleutelwoorden. Blijf je met het gezelschap liever binnen, kies dan voor een muziekavond, een pubquiz, een escaperoom in de kelders van Hotel Wolfheze, een bright future-brainstormsessie, een kerstdiner met als thema ‘zakelijk flirten’ of een wijnproeverij met Ronnie Brouwer van sterrenrestaurant De Kromme Dissel, sommelier van het jaar. Wil je echt iets unieks, dan hebben we ‘Run your restaurant’: een avond lang ben je met je team verantwoordelijk voor het restaurant en de keuken, waarmee je je dinerende klanten of collega’s een een onvergetelijke avond bezorgt.”



GLAZEN KAS
Iets unieks voor de koude maanden is Winter in the Woods bij Hotel De Bilderberg in Oosterbeek. “Er komt een glazen kas op het landgoed te staan, gevuld met lichtjes en warmte. Buiten vind je een groot kampvuur met heksenketels, glühwein en chocolademelk, binnen lange tafels met banken, schapenvachten en kaarsen. We laten ons daarbij inspireren door Hygge, het Deense gevoel van knusheid en verbondenheid. Ons belangrijkste doel is dan ook om die avond mensen in verbinding te brengen, als basis om terug te kijken op het afgelopen jaar, successen te vieren, elkaar te bedanken en over en weer waardering uit te spreken. Je kruipt niet naast je vaste collega, maar gaat juist eens met iemand anders het gesprek aan. Wij zorgen voor muziek en vermaak, zoals een pubquiz en een verhalenverteller. De kas valt exclusief af te huren voor gezelschappen vanaf vijftig personen en bedrijfsgerelateerd te personaliseren. Je kunt zelf de avond samenstellen, bijvoorbeeld met een workshop cadeaus inpakken of een stoomcursus glühwein maken. Voor kleinere groepen organiseren we aanschuifavonden, waar verschillende bedrijven met elkaar bijzondere momenten creëren. De glazen kas zal er vanaf begin december tot en met eind januari staan. Hij is dus niet per se alleen voor kerstvieringen, maar juist ook voor kick-offmeetings, nieuwjaarsborrels en personeelsdagen. Maak eventueel een combinatie met een winterse boswandeling, een brainstormsessie of een andere activiteit, dan wordt het even effectief als onvergetelijk.”

www.bilderberg.nl/winterinthewoods
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Auteur: Bilderberg

Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement