Gaat online reserveren van vergaderzalen in 2018 doorbreken?



Onlangs kwam het bericht naar buiten dat de test voor het online boeken van vergaderzalen bij geselecteerde NH Hotels in Duitsland is geslaagd. Vanaf nu is het mogelijk daar direct een reservering online af te ronden.

In Nederland is NH Hotels nog niet zo ver, maar nu deze internationale keten het live heeft is het wachten op de volgende (hotelketen)locaties. Uit betrouwbare bron weten we dat ook bijvoorbeeld Accor voornemens is de nieuwe applicatie snel te lanceren.

Rianne Sikkema, Senior Brand Manager B2B van NH Hotel Group, geeft aan dat de ontwikkeling van de nieuwe online bookingtool aansluit bij de vraag in de markt. Rianne: “Men wil zelf zaken kunnen regelen op een tijdstip dat het men het beste uitkomt zonder tussenkomst van een contactpersoon. Voor het boeken van een hotelkamer, het reserveren van een tafel in een restaurant of het boeken van een vliegtuigstoel is het al heel normaal dat je dit zelf doet. Dat zou ook gebruikelijk moeten worden voor een meeting- of vergaderruimte.”

Naast 24 uur beschikbaarheid is de NH Instant Booking Tool ook zeer gebruikersvriendelijk. In slechts vijf muisklikken kan met deze tool per keer twee zalen voor maximaal vijftig personen en meerdere ruimtes voor groepen van negen tot twintig personen worden gereserveerd. Ook kunnen gebruikers apparatuur, catering en overige services reserveren, prijzen en specificaties opzoeken en zelfs aanbiedingen van verschillende hotels vergelijken.

Ook Aristo heeft al 1 jaar een eigen online reserveringstool. Monique der Kinderen, directeur van Aristo Accommodaties, heeft net de resultaten binnen van een onderzoek dat gehouden is onder de klanten van Aristo. “80% van onze relaties is zeer tevreden en dat willen we graag zo houden of liefst nog verbeteren. Daarom proberen we ons te verdiepen in hun wensen over onze service, maar ook in hoe zij het liefst willen reserveren.” Uit het onderzoek blijkt dat 67% online wil boeken en 75% hiervan in de toekomst ook graag reeksen wil plaatsen. Om in deze trend mee te kunnen heeft Aristo haar boekingstool vernieuwd. Er is minder contact per telefoon en meer per mail en de website.

Monique: “Er komen nu per maand al veel nieuwe boekingen via onze tool binnen. Via de site kun je direct boeken, maar ook chatten of vervolgens nog bellen voor extra wensen. De 33% die niet online wil boeken, vindt een mail of telefoontje fijner vanwege de snelheid, extra aanvullingen of houden simpelweg van het persoonlijke contact. Zij vinden dat juist de kracht van Aristo en kunnen op deze manier snel hun wensen kenbaar maken. Vooral voor grotere bijeenkomsten, waar meer bij komt kijken, geldt dit. Overigens proberen we het ook online persoonlijk te maken. En op de vestigingen hebben we net ons lunch concept vernieuwd, met de mogelijkheid om staand te eten, waardoor onze gasten gemakkelijker persoonlijk contact maken of samen een ArisToGo wandeling kunnen maken.”

Online reserveren kan trouwens al geruime tijd bij ketens als Postillion Hotels en CitizenM die gebruik maken van de software van LetShare of via de SaaS oplossing van Deskbookers.

We vroegen tot slot team leader societyM meetings & events Marleen Rompen van CitizenM naar de belangrijkste redenen. Marleen: “We gebruiken de online boeking tool al sinds oktober 2014 en 80% van onze boekingen worden online gemaakt. De tool is 24/7 beschikbaar en hier wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt. De enige handmatige boekingen die wij maken zijn groepsboekingen van vergaderruimtes of een combinatie boeking met hotelkamers. Dit zal in de toekomst echter ook volledig online gaan. Hiermee proberen we ons concept efficiënt te houden. Wie wil er nu nog 2 dagen wachten op een quote? Daarnaast komen onze ruimtes met alles er op en eraan. Op kantoor heb je ook pennen voor het oprapen, een tv om te presenteren en een koffie apparaat, dus waarom zou je er bij ons voor moeten betalen? Het enige wat bijgeboekt hoeft te worden zijn onze catering pakketten om de maag ook blij te houden. Door het gebruik van de online tool kunnen we met een team van 2 alle zeven hotels met vergaderruimtes managen.”

Regardz heeft daarnaast een applicatie ontwikkeld die zowel de eigen locaties als aangesloten partners kunnen gebruiken. De eerste partij in Nederland die online reserveren mogelijk heeft gemaakt is Seats2Meet. Ze waren de markt ruimschoots voor met een introductie in 2010.

Alles wijst er dus op dat de markt van het online reserveren van vergaderzalen aan het doorbreken is. Het wachten is eigenlijk op een online booking agent die voor een affiliate vergoeding de beschikbaarheid toetst bij de diverse systemen en vergelijking maakt. Het reviewplatform MeetingReview sluit aan op de applicatie die de locatie zelf wenst te gebruiken. Zo blijft het klanteigendom bij de locatie en kan daar nooit een discussie over ontstaan. Inmiddels zijn via diverse online boekingsengines ruim 2000 locaties via het reviewplatform in Nederland te reserveren.

Informatie over de auteur

Marco Kole | Initiatiefnemer | 06-54313335 | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
MeetingReview | bekijk uitgebreid bedrijfsprofiel
Balearenlaan 66
1060 TL
Amsterdam
Nederland

Content van deze auteur

Gaat online reserveren van vergaderzalen in 2018 doorbreken?
Help! Ik krijg alleen maar negatieve reviews.
Nepreviews? Maak een melding bij de Stichting Reclame Code!
Je evenement evalueren? Combineer meerdere methoden voor het ontvangen van gastervaringen!
Liquidspace (online boeken van zakelijke ruimte in de VS ) doet 1 miljoen online transacties in 11 maanden tijd
Resultaat samenwerking SecretaresseNet en MeetingReview: Secretaresses vinden passende locaties!
Publieksprijs 2016: De winnaars zijn bekend
MeetingReview kiest voor partnerships met locaties - Drie mogelijkheden voor ‘samenwerking’ met nog meer relevantie
BrightLocal Onderzoek 2016: Reviews ouder dan 3 maanden? Niet relevant!
Wordt het veilen van een vergaderruimte net zo succesvol als andere veilingsites?
Waarom reviews in de vergader- en evenementenbranche? Vier brancheprofessionals lichten toe.
MeetingReview werkt mee aan ACM onderzoek naar de betrouwbaarheid van reviews
Ruim 800 aanmeldingen voor de MeetingReview publieksprijs voor meeting- & eventlocaties
MeetingReview zet volgende stap in betrouwbaarheid van reviews
Livestream kennismaking met de locatie voor je volgende meeting of event
Gordon Ramsey: “Just please the fucking customer and they will share it!”
Incentives voor het schrijven van reviews: wel of niet doen?
MeetingReview introduceert de MR Academy
Facebook: Personal Live Broadcasting (PLB) verovert de wereld!
Voor wie draai jij je om?
Introductie MR Review APP: Sint zei tegen Piet: Makkelijker krijg je reviews niet!
Online boeken van een zakelijke ruimte: KISS!
meetings.nl en MeetingReview gaan samenwerken
Is uw website helemaal up-to-date? Lees 3 belangrijke tips!
Aristo Accommodaties en MeetingReview geven samenwerking nieuwe impuls
Inspireer met afbeeldingen: Meetings Imagined
Horen, Zien & Delen
Sponsoractie MeetingReview: ruim 700 euro voor onderwijs in India
Gebruik je Periscope al om je online voor te stellen?
Dordrecht City Marketing kiest voor MeetingReview
Wij van WC-EEND adviseren WC-EEND