Case: Impact door Meeting Design



Nederland was in 2017 gastheer van de Verenigde Naties en hostte het Public Service Forum voor alle lidstaten. Doel van het meerdaagse, internationale congres was om kennis en ervaringen te delen en te leren hoe innovatieve maatschappelijke dienstverlening duurzame ontwikkeling kan versnellen. Het ministerie van BZK organiseerde het congres in samenwerking met de Verenigde Naties en vraagt Obsession voor het Meeting Design. Onderliggende vraag was vooral ‘hoe’. Hoe breng je de boodschap over? En hoe krijg je een groep mensen in beweging, met zoveel verschillende culturele achtergronden en politieke drijfveren? Het gaat om het afleggen van verantwoording en laten zien dat de Verenigde Naties, met 193 lidstaten, van ons allemaal zijn.

Aanpak
Het Public Service Forum is traditiegetrouw een bijeenkomst van 5 dagen met keynotes van 1,5 uur, waar het vooral draait om luisteren en waar ministers en afgevaardigden op gezette tijden spreken. Impact creëren en nadenken over het Meeting Design betekent voor ons echter beginnen bij de kern en van daaruit een vertaalslag maken naar het programma en de werkvormen. Dat doen we projectgestuurd met co-creatiesessies, waarin opdrachtgever en eventbureau elkaar en de verschillende kanten van Public Service goed leren kennen. We werken een compleet voorstel uit, waarbij de inhoud op een vernieuwende manier voor het voetlicht komt. De conferentie wordt teruggebracht naar 2 dagen, met keynotes van maximaal 20 minuten, een nieuwe opzet voor de plenaire opening en een passende werkvorm voor iedere parallelle sessie. Centraal staat steeds de inhoud en de manier waarop je het beste het gesprek met elkaar kunt aangaan.
 

Resultaat
The future is now! Dat was de boodschap van de 10-jarige Ayla die de conferentie opende met een persoonlijke oproep, waar iedereen in de zaal kippenvel van krijgt. Het thema werd op deze manier meteen tastbaar en voelbaar. Het zette de toon voor een dynamische conferentie, waaraan 600 politici, ministers, beleidsmakers en beslissers uit alle lidstaten van de VN twee dagen met elkaar in gesprek gingen. Dankzij het nieuwe format kregen ze meer voor elkaar in minder tijd. Want in de gesprekken wordt echt van gedachten gewisseld over het behalen van de Sustainable Development goals in 2030. Op alle fronten lukte het om waar te maken waar de VN voor staan: transparantie. Tijdens de opening. In de plenaire en parallelle sessies. Tijdens de global awards uitreiking van de succesverhalen van de VN wereldwijd. En in de newsroom die we middenin zaal habben ingericht en waar live verslag werd gedaan via alle social kanalen. Een mooier platform om content te maken en te delen was er niet.

Bekijk alle cases van Obsession.

NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement